söndag 23 maj 2010

Lundakarneval

Lundakarnevalen som inträffar vart fjärde år. Det är fest, glam, skratt, entusiasm, fylla och smärta. Hela stan är övertagen av spektakel och polisen har en högre tolerans än annars. Karneval är kul och påfrestande och massor av jobb för de många inblandande.
















söndag 16 maj 2010

Soporna omkring dig

Det finns det vi kallar för skräp finns överallt i vår närmiljö. Vi går förbi utan att egentligen skänka det mer än en blick, om ens det. Möjligen tänker vi att det är skräpigt och att folk verkligen borde vara bättre på att plocka upp efter sig. Visst är det så, vi borde plocka upp bättre efter oss.

Samtidigt är vi som vi alltid har varit, vi lämnar lämningar efter oss som är spåren av vår civilisation. Men ibland är skräpet lite mera spektakulärt eller påträngande.

Detta är dessa lämningar som arkeologer gillar att gräva upp för det berättar så mycket om vår vardag och om vilka vi är.














onsdag 25 mars 2009

Fotoföredrag

Igår hörde jag på en fotojournalist som heter Anders Hansson när han berättade om sitt arbete. Han har gjort resor till Chad, Afghanistan, Gaza, Pakistan, Kosovo och flera andra platser där han dokumenterat mänskor och de förhållanden som de lever under. Han jobbar även som DN's man i Skåne och har bland annat dokumenterat kravaller i Köpenhamn, Malmö och Lund.

Hans bilder är strålande. De har en närvaro och kontakt med ett djup och en innerlighet som visar det starka engagemang som han har för de som han skildrar.

Jag rekommenderar ett besök på hans webbplats och utställningar.
.

onsdag 17 december 2008

ADSL-bredband...

Just nu håller Glocalnet antagligen på med något i sin infrastruktur igen. Uppkopplingen går upp, och den går ner. Frågar jag får jag alltid svaret, "Nej, inget som jag kan se". Blundar de just då eller mörkar de avsiktligt?

Det har hänt att det efter ett tag så slinker ut ett  "Ja, men det skall ju inte påverka med den uppgraderingen". Det är då jag börjar undra hur det med ärligheten.

Det har hittills alltid varit fel på Glocalnets (Telenor) sida, 100% Glocalnets utrustning, 0% min. Detta är naturligtvis inget som Glocalnet bryr sig om. Deras utgångspunkt är alltid att det är jag som är problemet. Starta om dator, starta om modem, byt sladd, byt modem...
Dessutom förutsätter de att jag skulle använda Windows, bara det ;-)

Det har varit mycket nertid med Glocalnet jämfört med Telia som jag hade tidigare, från 2000 - 2007. Jag har inte blivit kompenserad, trots löften. Det är begränsat hur mycket jag orkar bråka. Jag tänker "rösta med fötterna".

Det blir nog en återgång till en mer kompetent leverantör någon gång snart. Kanske får jag då tillbaka förtroendet för ADSL-bredband.